Digestie, Microbiom, Nutriție și dietă

Cum acţionează fibrele de psyllium la nivel intestinal

Autor:
1 comentariu
Timp citire aprox: 4 minute
Vezi toate articolele despre:
Colon sănătosDigestie sănătoasăfibre alimentaremicrobiomNutrițieSănătatea sistemului digestiv

Tărâțele de psyllium sunt un remediu tradițional în constipație și bolile intestinale inflamatorii. De fapt, psylliumul este recomandat in ghidul german Comisia E (care evaluează și atestă siguranța și eficiența tratamentelor fitoterapeutice) ca tratament în constipația cronică, sindromul de colon iritabil, fisuri anale, hemoroizi și intervenții chirurgicale la nivelul rectului.

Organizația Mondială a Sănătății recomandă de asemenea semințele de psyllium pentru reglarea tranzitului intestinal, tratarea constipației acute din sarcină sau asociată diferitelor afecțiuni și a constipației cauzate de ulcerele duodenale și diverticulită.

În cadrul unui studiu, unui număr de 149 de pacienți care sufereau de constipație cronică li s-a administrat psyllium timp de 6 săptămâni. Deși doar 20% dintre cei care sufereau de constipație cronică din cauza tranzitului lent au observat o ameliorare în urma tratamentului, 85% dintre cei care sufereau de constipație din cauze necunoscute au observat ameliorări sau dispariția simptomelor. Mai mult, 37% dintre pacienții care sufereau de diferite afecțiuni, inclusiv prolaps intestinal, au observat îmbunătățiri ale tranzitului.

Mecanismele de acțiune ale fibrelor din psyllium

Tărâțele și semințele de psyllium sunt folosite pe scară largă ca ingrediente în produsele destinate tratamentului constipației. Psylliumul este clasificat ca o fibră mucilaginoasă, datorită proprietății sale de a forma un gel la contactul cu apa. Această calitate a ei este dată de rolul endospermei din semințele de psyllium, care are funcția de a reține apa pentru a preveni uscarea semințelor.

Numeroase studii au arătat că fibrele alimentare au capacitatea de a accelera tranzitul intestinal și de a mări consistența scaunului. În cazul voluntarilor sănătoși, administrarea a 18 g de psyllium pe zi a mărit producția de acizi grași cu lanț scurt. Cea mai mare cantitate de psyllium a ajuns în cecum la 4 ore după ingestie în formă intactă și polimerizată. Tărâțele de psyllium sunt rezistente la fermentare și cresc semnificativ cantitatea de apă din scaun, ca și greutatea acestuia.

Fermentarea psylliumului şi producerea de acid butiric

Semințele de psyllium sunt o sursă excelentă de fibre solubile și insolubile. Fermentarea fibrelor solubile din semințele de psyllium de către bacteriile anaerobe din intestinul gros produce acizi grași cu lanț scurt (SCFA), care joacă un rol important în menținerea sănătății intestinale. Mai multe studii au arătat că apariția unor boli inflamatorii intestinale (ca boala Crohn sau colita ulcerativă) sunt asociate cu producția insuficientă de SCFA. Unul dintre acești acizi grași cu lanț scurt, acidul butiric, are o acțiune anticancerigenă la nivelul colonului și poate fi util în tratamentul colitei ulcerative.

Bine de ştiut!

Studiile au arătat că administrarea zilnică de psyllium crește producția de acid butiric. Mai mult, administrarea zilnică de psyllium s-a dovedit comparabilă prin efecte cu tratamentul standard medicamentos în cazul colitei ulcerative.

Fermentarea anaerobă a polizaharidelor solubile non-amidonoase din semințele de psyllium duce la formarea acizilor grași cu lanț scurt
 acetat, propionat și butirat la nivel intestinal. Tărâțele de psyllium conțin doar epiderma semințelor, în timp ce semințele în sine conțin o cantitate mai mare de fibre fermentabile. Datorită acestui conținut de fibre, semințele de psyllium se degradează mai greu decât pectina și produc o cantitate mai mare de butirat și acetat.

Acidul butiric are o acțiune antineoplazică (împotriva cancerului), este substratul oxidativ preferat al colonocitelor și poate fi de ajutor în tratamentul colitei ulcerative. Într-un studiu pe pacienți cu cancer colorectal, celor cărora li s-a administrat 20 g de semințe de psyllium zilnic timp de 3 luni au avut o creștere cu 42% a producției de acid butiric, producție care a scăzut la valorile de dinainte de tratament la două luni de la încetarea suplimentării cu psyllium.

Seminţele de psyllium si colesterolul

De asemenea, psylliumul ajută la reducerea nivelului de colesterol. Studiile au arătat că suplimentarea zilnică a dietei cu semințe de psyllium reduce colesterolul total și colesterolul LDL la pacienții cu hipercolesterolemie moderată. Efectul hipocolesterolemiant al psylliumului se datorează, cel puțin în parte, conținutului de fitosteroli. Numeroase studii clinice au confirmat faptul că fitosterolii pot reduce nivelul de colesterol seric la pacienții cu hipercolesterolemie, dar și la persoanele care au un nivel de colesterol normal. Fitosterolii scad colesterolul seric deoarece inhibă absorbția intestinală a colesterolului, ducând astfel la scăderea colesterolului seric LDL și la reducerea riscului dezvoltării bolilor cardiovasculare.
Psyllium are un efect hipocolesterolemic deși mecanismul exact prin care tărâțele de psyllium scad colesterolul nu este cunoscut. Studiile pe animale au arătat că psylliumul crește activitatea 7-alfa-hidroxilazei (enzima care limitează sinteza de acizi biliari) de două ori mai mult ca celuloza sau tărâțele de ovăz, dar mai puțin decât colestiramina. La animalele cu o dietă bogată în grăsimi, psylliumul a crescut activitatea 7-alfa-hidroxilazei și a HMG-CoA reductazei. Studiul a arătat că atât pectina, cât și psylliumul au redus secreția apolipoproteinelor B și că ratele catabolice ale colesterolului LDL au fost cu 100% mai rapide la animalele hrănite cu psyllium.

În studiile realizate pe oameni, psylliumul a scăzut colesterolul LDL și a diminuat absorbția colesterolului. Concluzia cercetătorilor a fost că psylliumul scade colesterolul în principal prin stimularea sintezei de acizi biliari. Cercetări ulterioare ar putea arăta că nivelul de colesterol scade și datorită stimulării -alfa-hidroxilazei și în cazul oamenilor.

În plus, psylliumul poate ajuta la reducerea nivelului glicemiei deoarece întârzie absorbția intestinală a zahărului și scade nivelul insulinei după masă. Semințele de psyllium conțin în mod natural crom, mineral care s-a dovedit capabil să reducă nivelul glicemiei și îmbunătățește răspunsul organismului la pacienții cu rezistență la insulină și diabet de tip 2, în special dacă aceștia au un nivel crescut de glicemie pe stomacul gol.

Alte beneficii ale seminţelor de psyllium

Semințele de psyllium sunt surse naturale de vitamine din grupul B si vitamina C, acizi grași esențiali omega 3 și omega 6, minerale (crom, magneziu, mangan, potasiu, seleniu, siliciu și zinc).

Precauţii (contraindicaţii)

Semințele de psyllium nu sunt recomandate persoanelor alergice la psyllium (foarte rare, 1/10.000 de persoane) sau care suferă de stenoza esofagului (îngustare anormală) sau a tractului gastrointestinal.

Părerea ta contează pentru noi!

1 comentariu. Lasă un comentariu

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog să introduci o adresă de email validă.

Etichete articol:
Colon sănătosDigestie sănătoasăfibre alimentaremicrobiomNutrițieSănătatea sistemului digestiv
Articolul anterior
Vrei să slăbești? Nu te înfometa!
Articolul următor
De ce sunt periculoase infecțiile virale cronice?


Vino alături de noi în comunitatea
Better Medicine by Zenyth

Aici, nu vei găsi doar un grup, ci o familie bucuroasă să împărtășească cunoștințe și să te susțină pentru a aduce echilibru, armonie și sănătate în viața ta. În plus, ai acces la cele mai noi informații de sănătate, invitații la evenimente și resurse exclusive.

Vezi toate articolele din categoria:
DigestieMicrobiomNutriție și dietă

Te-ar putea interesa și: